Finlex - Etusivulle
Markkinaoikeus

31.3.2025

Markkinaoikeus

Markkinaoikeuden ja aiemman markkinatuomioistuimen ratkaisut v. 1979 lähtien.

MAO:177/2025

Asiasanat
Kilpailu- ja kuluttajavirasto > Attendo Suomi Oy, kilpailuasia, menettelyä koskevien säännösten rikkominen, seuraamusmaksu
Tapausvuosi
2025
Antopäivä
Diaarinumero
370/2024

Kilpailu- ja kuluttajaviraston seuraamusmaksuesitys

Vaatimukset

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on vaatinut, että markkinaoikeus määrää Attendo Suomi Oy:lle 4.373.760 euron seuraamusmaksun.

Perusteet

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on toimittanut Attendo Suomi Oy:ssä (jäljempänä myös Attendo) 12.1.2023 alkaen kilpailulain 35 §:n mukaisen tarkastuksen sen selvittämiseksi, ovatko Attendo tai sen määräysvallassa olevat yritykset osallistuneet kilpailulain 5 §:ssä kiellettyyn kilpailijoiden väliseen yhteistyöhön ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen markkinoilla Suomessa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on aloittanut tarkastuksen Attendon Helsingin toimipisteessä 12.1.2023 noin kello 9.40 luovuttamalla tarkastuspäätöksen yhtiön lakiasiainjohtajalle. Tarkastuspäätöksen luovuttamisen yhteydessä Attendolle on kerrottu yhtiön velvollisuudet ja oikeudet. Attendoa on tässä yhteydessä myös muistutettu siitä, että tarkastuksen alettua yhtiön edustajat eivät saa viedä pois tai tuhota asiakirjoja, tiedostoja, sähköposteja tai muuta aineistoa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastusta toimittavilla virkamiehillä on kilpailulain 37 §:n nojalla ollut tallennusvälineestä riippumatta oikeus tutkia Attendon liikekirjeenvaihto, tietojenkäsittelyn tallenteet, muut asiakirjat ja data, joilla voi olla merkitystä kilpailulain noudattamisen valvonnassa. Lainkohdassa ei edellytetä, että tutkittavan aineiston tulisi sijaita elinkeinonharjoittajan hallitsemassa, valvomassa tai edes sen vaikutuspiirissä olevassa välineessä tai sovelluksessa.

Attendon johtaja A, jonka hallussa oleva liikekirjeenvaihto ja muu aineisto tarkastuksella on muun ohella ollut määrä tutkia, ei ole ollut tarkastuksen alkaessa paikalla Attendon toimitiloissa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kehottanut Attendoa pyytämään A:n paikalle, ja Attendon toimitusjohtaja on yrittänyt tavoittaa A:ta puhelimitse tarkastajien läsnä ollessa. A:n saavuttua myöhemmin saman päivän aikana Attendon toimitiloihin tarkastajat ovat ottaneet väliaikaisesti haltuunsa hänen työkäytössään olleen puhelimen, jonka sisällöstä on tehty tilapäinen kopio. Kilpailu- ja kuluttajavirastolla on ollut toimivalta tarkastaa A:n matkapuhelin ilman markkinaoikeuden etukäteen antamaa lupaa.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on 19.1.2023 aloittanut A:n puhelimen sisällöstä tehdyn tilapäisen kopion tarkastuksen muun muassa prosessoimalla A:n puhelimesta kopioidut tiedot tutkintaohjelmistolla. Tilapäisten kopioiden läpikäynti on aloitettu 20.1.2023, jolloin aamupäivän aikana on selvinnyt, että A on poistanut tietoja puhelimestaan tarkastuksen alkamisen jälkeen.

Tutkintaohjelmiston tiedoista on käynyt ilmi A:n poistaneen viisi WhatsApp-keskustelua 12.1.2023 kello 9.59 ja 10.24 välisenä aikana. Poistetuista keskusteluista neljä on ollut A:n ja kilpailevan elinkeinonharjoittajan johtoon kuuluvan henkilön välisiä sekä yksi A:n ja Attendon johtoryhmään kuuluvan myyntijohtaja B:n välinen. Kaikki keskustelut ovat sisältäneet poistamisen jälkeen ainoastaan WhatsApp-sovelluksen teknisiä ilmoituksia.

A:n saavuttua 23.1.2023 Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimitiloihin selvittämään asiaa on pilvipalveluun tallentuneesta A:n puhelimen varmuuskopiosta saatu palautettua kyseisiin viiteen WhatsApp-keskusteluun yhteensä 308 viestiä, joista vanhimmat ovat olleet vuodelta 2019. Palautuksesta huolimatta asiassa ei voida varmuudella todeta, että varmuuskopiosta palautetut keskustelut sisältäisivät kaikki ne viestit, jotka A oli poistanut puhelimestaan tarkastuksen alkamisen jälkeen.

A on mainittujen viiden WhatsApp-keskustelun poistamisen lisäksi tyhjentänyt tarkastuksen alkamisen jälkeen puhelimensa puhelulokin. Kun otetaan huomioon tarkastuksen alkamisen ja WhatsApp-keskustelujen poistamisen ajankohdat sekä se, että A:ta on tavoiteltu puhelimitse pian tarkastuksen alettua, ei ole mahdollista, että A:n puhelulokin ensimmäinen tapahtuma voisi olla 12.1.2023 kello 10.50 vastaanotettu puhelu. Ainoa johdonmukainen päätelmä on, että A on poistanut tarkastuksen alkamisen jälkeen myös puhelutietonsa.

Attendon menettelyssä on ollut kysymys tarkastuksen vastustamisesta. Tarkastus on kohdistunut Attendoon, jolla on kilpailulain 37 §:n nojalla ollut velvollisuus antaa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle tutkittavaksi kaikki tarkastuksen toimittamiseksi tarvittavat tiedot. Attendon velvollisuus myötävaikuttaa tarkastuksen toteuttamiseen on alkanut siitä hetkestä, kun tarkastuspäätös on annettu sille tiedoksi. Attendon on esimerkiksi tullut varmistaa, että sen työntekijät eivät estä, haittaa tai hidasta tarkastuksen toimittamista poistamalla tietoja tarkastuksen aikana.

Kysymyksessä olevan kilpailulain 37 a §:n 1 momentissa tarkoitetun menettelyrikkomuksen johdosta määrättävän seuraamusmaksun edellytyksenä on rikkomisen tahallisuus tai tuottamuksellisuus. Elinkeinonharjoittajan vastuuta menettelyrikkomuksesta arvioidaan vastaavalla tavalla kuin sen vastuuta kilpailurikkomuksesta, jonka osalta elinkeinonharjoittaja on vastuussa työntekijänsä osallisuudesta kilpailua rajoittavaan menettelyyn riippumatta siitä, onko työntekijällä ollut lupa osallistua kilpailurikkomukseen tai onko elinkeinonharjoittajan ylin johto ollut edes tietoinen tällaisesta osallisuudesta. Elinkeinonharjoittajan vastuu menettelyrikkomuksesta edellyttää ainoastaan, että rikkomuksen on suorittanut henkilö, jolla on yleisesti oikeus toimia yrityksen lukuun.

A on tietoja puhelimestaan poistaessaan ollut tietoinen Attendoon kohdistuvasta tarkastuksesta ja häneen kohdistetusta kehotuksesta saapua paikalle Attendon toimitiloihin. A on ollut aiemminkin osallisena kilpailulain nojalla toteutetuissa tarkastuksissa, joten hän on ollut tietoinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltuuksista ja tarkastuksen kohdistumisesta puhelimen viestintäsovelluksiin. A:n menettelyssä ei ole ollut kysymys erehdyksestä tai vahingosta.

Attendo on vastuussa A:n menettelystä, koska A:lla on ollut oikeus toimia yhtiön lukuun ja koska Attendo on saanut tarkastuspäätöksen tiedoksi ennen tietojen poistamista. Attendon menettely on ollut tahallista tai vähintäänkin tuottamuksellista riippumatta siitä, onko Attendo ollut A:n menettelystä tietoinen, antanut siihen suostumustaan tai onko A toiminut yhtiön ohjeiden ja sääntöjen vastaisesti.

Menettelyrikkomuksen jälkeen tapahtuneilla Attendon toimilla ja poistettujen tietojen palauttamista koskevalla yhteistyöllä ei ole merkitystä arvioitaessa rikkomuksen toteutumista, sillä jo pelkkä pyrkimys estää, haitata tai hidastaa tarkastuksen toimittamista on merkinnyt tarkastuksen vastustamista.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston menettely tarkastuksen ja tutkinnan aikana ei ole ollut puutteellista tai virheellistä. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on antanut Attendolle sitä koskevat tiedot tutkinnan eri vaiheissa kilpailulaissa edellytetyllä tavalla.

Attendon menettelyrikkomusta ei ole pidettävä merkitykseltään vähäisenä eikä seuraamusmaksun määräämistä perusteettomana. Attendon menettelyssä on ollut kysymys laadultaan vakavasta rikkomuksesta. Rikkomuksen vakavuutta korostaa sen kohdistuminen digitaaliseen aineistoon, joka on helposti tuhottavissa ja jonka säilymistä muuttumattomana on tarkastuksella vaikea valvoa. Poistettu viestintä ei ole ollut luonteeltaan yksityistä vaan liiketoimintaan liittyvää viestintää sekä kilpailevien elinkeinonharjoittajien että sisäisesti Attendon johtohenkilöiden välillä. Kysymys on siten ollut tiedoista, joihin tarkastus on keskeisesti kohdistunut.

Poistettujen viestien lukumäärä on ollut merkittävä ja tietojen poistamisella on tavoiteltu sitä, että ne jäisivät Attendoa hyödyttävästi tarkastuksen ulkopuolelle. WhatsApp-keskustelujen palauttaminen ei anna aihetta arvioida rikkomuksen vakavuutta toisin, koska Attendo on ryhtynyt keskustelujen palauttamiseen vasta rikkomuksen paljastumisen jälkeen ja koska palauttamisesta riippumatta tarkastuksen toimittaminen on joka tapauksessa viivästynyt tietojen poistamisen vuoksi sekä aiheuttanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle ylimääräistä selvitystyötä ja haitannut epäiltyä kilpailunrajoitusta koskevaa tutkintaa.

Attendolle on määrättävä kilpailulain 37 a §:n mukainen seuraamusmaksu kilpailulain 35 §:n nojalla toimitetun tarkastuksen vastustamisesta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on ottanut esittämänsä seuraamusmaksun määrässä huomioon Attendon tekemän yhteistyön alentamalla esittämänsä seuraamusmaksun määrää 20 prosentilla siitä tasosta, jota muutoin olisi pidettävä rikkomuksen laatuun, laajuuteen ja moitittavuuteen nähden perusteltuna.

Attendo Suomi Oy:n vastaus

Vaatimukset

Attendo Suomi Oy on vaatinut, että markkinaoikeus ensisijaisesti jättää seuraamusmaksuesityksen tutkimatta, toissijaisesti hylkää seuraamusmaksuesityksen, kolmassijaisesti jättää seuraamusmaksun määräämättä ja viimesijaisesti alentaa esityksessä vaaditun seuraamusmaksun määrää huomattavasti. Lisäksi Attendo Suomi Oy on vaatinut, että markkinaoikeus velvoittaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston korvaamaan sen arvonlisäverottomat oikeudenkäyntikulut kulujen osalta 25.683,21 eurolla ja palkkion osalta 384.882,50 eurolla eli yhteensä 410.565,71 eurolla viivästyskorkoineen.

Perusteet

Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole ollut toimivaltaa tarkastaa A:n henkilökohtaista matkapuhelinta ja jäljentää siinä ollutta WhatsApp-sovellusta, koska tarkastukselle ei ollut haettu kilpailulain 36 §:ssä tarkoitettua etukäteistä lupaa markkinaoikeudelta. Kysymys ei tältä osin ole ollut sellaisesta elinkeinonharjoittajan, eli Attendon, aineistosta, jota kilpailulain 35 ja 37 § koskevat.

EU-oikeuden ensisijaisuusperiaate edellyttää, että kilpailulakia tulkitaan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti. Matkapuhelimeen sisältyvien tietojen käsittelyssä ja kopioinnissa ilman tuomioistuimen tai riippumattoman hallintoelimen suorittamaa etukäteiskontrollia on unionin tuomioistuimen linjauksen mukaan kyse erityisen vakavasta yksityiselämään ja henkilötietojen suojaan kohdistuvasta puuttumisesta.

Kilpailulain 37 a §:ssä ei ole riittävän täsmällisesti ja selvästi yksilöity, että seuraamusmaksuesityksessä kuvatusta menettelystä voitaisiin määrätä seuraamusmaksu. Tarkastuksen vastustaminen on laaja ja monitulkintainen käsite, jonka sisältö ei selviä kilpailulain sanamuodosta tavalla, jota edellytetään sanktiovastuun hallinnollisesta rikkomuksesta synnyttävältä säännökseltä.

Näistä syistä edellytyksiä seuraamusmaksun määräämiselle ei ole ja markkinaoikeuden on ensisijaisesti jätettävä seuraamusmaksuesitys tutkimatta.

Seuraamusmaksuesitys on toissijaisesti hylättävä. Esityksessä on perusteettomasti rinnastettu A:n menettely Attendon menettelyyn. Attendo ei ole vastustanut Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastusta eikä menetellyt asiassa tuottamuksellisesti saati tahallisesti. Näin ollen seuraamusmaksun määräämiselle kilpailulain 37 a §:ssä asetetut edellytykset eivät täyty.

Attendo ei ole vastuussa siitä, että A, joka on ollut tarkastuksen aikaan osaaikaisessa työsuhteessa Attendo-konsernin ateriapalveluja tuottavaan tytäryhtiöön eikä paikalla yhtiön toimitiloissa, on poistanut yksittäisiä WhatsApp-keskusteluja matkapuhelimestaan. A on poistanut nämä keskustelut lähes välittömästi sen jälkeen, kun Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastajat olivat saapuneet Attendon toimitiloihin, ja kertomatta tästä Attendon johdolle tai muille työntekijöille.

Yksi A:n poistamista WhatsApp-keskusteluista on koskenut hänen yksityishenkilönä tekemiä liiketoimia. Tältä osin kysymys on ollut tiedoista, joita Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei tarkastuspäätöksen perusteella ole edes ollut oikeutta tutkia ja ottaa haltuunsa.

Asiassa ei ole näytetty, että A olisi poistanut hänen ja Attendon myyntijohtaja B:n välistä viidettä WhatsApp-keskustelua tai matkapuhelimensa puhelulokia tarkastuksen alkamisen jälkeen. Käytetty tutkintaohjelmisto ei ole merkinnyt viidettä WhatsApp-keskustelua tai puhelulokia poistetuiksi.

Attendo on tehnyt kaiken toimivallassaan olevan varmistaakseen, etteivät sen palveluksessa olevat henkilöt poista tietoja tai materiaalia tarkastuksen aikana. Attendolla on sisäiset ohjeet kilpailuviranomaisen tarkastuksen varalle, ja sen henkilökuntaa on koulutettu tarkastustilanteita varten. Vuonna 2020 laaditussa kilpailuoikeudellisessa ohjeessa ohjeistetaan nimenomaisesti, ettei asiakirjoja saa tarkastuksen yhteydessä hävittää. Samana vuonna on myös järjestetty koulutus, jossa on annettu kyseinen ohjeistus ja johon A:kin on osallistunut. Lisäksi Attendossa on linjattu sisäisesti, että työtehtävien hoitamiseen tulee käyttää ainoastaan Attendon hyväksymiä sovelluksia, joihin ei kuulu WhatsApp-sovellus. Attendon lakiasiainjohtaja on myöskin vielä tarkastuspäivänä 12.1.2023 aamupäivän aikana ohjeistanut A:ta erikseen siitä, ettei mitään tietoja saa poistaa. A on tietoja poistaessaan toiminut yksiselitteisesti Attendon antamien ohjeiden vastaisesti.

A:n matkapuhelin, josta WhatsApp-keskusteluja on poistettu, ei ole ollut Attendon vaan A:n omistama ja hänen henkilökohtaisessa käytössään ollut laite, jota hän on hyödyntänyt sekä työ- että vapaa-ajalla. Matkapuhelimessaan ollutta, henkilökohtaiseen liittymäänsä kytkettyä WhatsApp-sovellusta A on käyttänyt ennen muuta henkilökohtaiseen viestintäänsä. WhatsApp-sovelluksen käyttäjätili on henkilökohtainen, eikä se ole ollut millään tavalla yhteydessä A:n Attendon käyttäjätileihin tai järjestelmiin.

A ei ole viestejä poistaessaan ollut Attendon valvonnan alainen eikä hän ole toiminut tietoja poistaessaan yhtiön hyväksi vaan omista lähtökohdistaan täysin itsenäisesti. Esityksen kohteena olevat tapahtumat ovat olleet Attendon kontrollin ulkopuolella, sillä Attendolla ei ole keinoja työntekijöidensä henkilökohtaisen sosiaalisen median sovellusten hallinnointiin tai valvontaan tarkastustilanteessa eikä muutoinkaan.

Attendo on toiminut aktiivisesti yhteistyössä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa koko tarkastuksen ajan ja avustanut sitä asian selvittämisessä oma-aloitteisesti ja viipymättä, jotta tietojen poistamisesta ei aiheutuisi haittaa tarkastukselle.

WhatsApp-keskustelujen poisto on tullut Attendon tietoon perjantaina 20.1.2023. Attendo ei olisi voinut havaita poistoja oma-aloitteisesti ennen tätä. Attendo on poistoista kuultuaan ilmoittanut välittömästi samana päivänä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle halustaan tehdä sen kanssa yhteystyötä poistettujen tietojen palauttamiseksi ja asian selvittämiseksi.

Attendon selvityksissä on käynyt ilmi, että A:n WhatsApp-keskusteluista on ollut hänen henkilökohtaisessa iCloud-pilvipalvelussa varmuuskopio, joka on saatu palautettua saman päivän aikana 20.1.2023. Attendo on toimittanut tästä tiedon Kilpailu- ja kuluttajavirastolle lauantaina 21.1.2023 ja kaikki viisi WhatsApp-keskustelua sisältäneen varmuuskopion 23.1.2023. Tarkastusta on voitu jatkaa välittömästi ilman, että tarkastuksen toimittaminen olisi Attendon menettelyn johdosta estynyt, hidastunut tai kärsinyt muuta haittaa.

Attendon Kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimittama varmuuskopio on tallentunut iCloud-pilvipalvelussa hyvin lähellä tarkastuksen alkamista, edeltävänä iltana 11.1.2023 kello 20.57. Näin ollen mahdollisuus sille, että varmuuskopiosta olisi puuttunut A:n ja Attendosta ulkopuolisten tahojen keskusteluja, on lähinnä teoreettinen.

Attendo on saanut tiedon väitetystä puhelulokin poistamisesta vasta seuraamusmaksuesitysluonnoksesta 4.12.2023 eli lähes vuosi tarkastuksen toimittamisen jälkeen. Mahdollisesti puuttuvat tiedot olisi voitu selvittää ja toimittaa Attendon toimesta Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, jos epäillyistä poistoista olisi ilmoitettu yhtiölle siinä vaiheessa, kun nämä tiedot olivat vielä saatavissa A:n teleoperaattorilta.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston oma puutteellinen toiminta ja passiivisuus on vaikuttanut merkittävästi Attendon mahdollisuuksiin selvittää asiaa. Kilpailu- ja kuluttajavirastolla olisi ollut keinot selvittää puuttuviksi epäilemiensä viestien määrää ja sisältöä WhatsApp-keskustelujen toisilta osapuolilta ja tietoteknisen tutkinnan avulla. Attendon vastuulle ei voida lukea sellaisia menettelyssä tapahtuneita virheitä ja puutteita, jotka eivät johdu Attendosta.

Kolmassijaisesti seuraamusmaksu tulee jättää määräämättä, koska arvioitava menettely on merkitykseltään vähäinen. Kysymys on kokonaisuutena arvioiden yksittäisestä ja poikkeuksellisesta tilanteesta, jonka mahdolliset vaikutukset on kyetty rajaamaan Attendon oma-aloitteisten toimien vuoksi ja jonka selvittämisessä Attendo on toiminut aktiivisessa yhteistyössä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa. Ilman Attendon toteuttamia toimia Kilpailu- ja kuluttajavirastolta puuttuisivat keskeiset tiedot tapahtuneesta, eikä Kilpailu- ja kuluttajavirasto olisi saanut haltuunsa palautettuja materiaaleja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston puutteellinen toiminta sekä Attendon vilpittömästi tekemä yhteistyö huomioon ottaen seuraamusmaksun määrääminen Attendolle olisi vastoin oikeasuhteisuuden vaatimusta.

Seuraamusmaksun määrää on vähintäänkin alennettava huomattavasti, sillä esitetty seuraamusmaksu on määrältään kohtuuton suhteessa arvioitavaan menettelyyn. Mikäli Attendolle määrättäisiin vaaditun suuruinen seuraamusmaksu, Attendon menettelyssä tulisi laatunsa, laajuutensa ja moitittavuuden puolesta olla kysymys hyvin törkeästä ja vakavasta rikkomuksesta. Menettelyssä on kuitenkin ollut kysymys vain yhden henkilön toiminnasta, joka ei ole ollut Attendon kontrolloitavissa.

Poistetuissa viesteissä on ollut kysymys lukumäärältään hyvin rajatuista ja toisistaan irrallisista WhatsApp-keskusteluista, joissa ei ole ollut Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkinnan kannalta olennaisia tietoja ja joista osassa on ollut kysymys tarkastuksen ulkopuolisesta materiaalista. Poistetun aineiston digitaalisuus ei korosta väitetyn rikkomuksen vakavuutta, sillä tällaisen aineiston olemassaolosta ja poistamisesta jää tyypillisesti teknisiä jälkiä, minkä lisäksi siitä on usein olemassa palautettavia varmuuskopioita. Koska Attendo on tehnyt aktiivisesti yhteistyötä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa heti poistoista tiedon saatuaan ja onnistunut palauttamaan poistetut tiedot, esityksen kohteena olevasta menettelystä ei ole aiheutunut tutkinnalle todellista haittaa.

Seuraamusmaksuesitys on toimitettu markkinaoikeudelle 22.5.2024 eli noin 16 kuukautta tapahtumien jälkeen. Perusteettoman pitkään jatkunut tutkinta on johtanut seuraamusmaksun 20 prosentin alennuksesta huolimatta esitetyn seuraamusmaksun merkittävään korotukseen sitä kautta, että seuraamusmaksuesitys on perustunut esitysluonnoksessa käytettyjen Attendon vuoden 2022 liikevaihtotietojen sijasta yhtiön merkittävästi korkeampiin vuoden 2023 liikevaihtotietoihin.

Esitetty seuraamusmaksu on myös Euroopan komission ja kansallisten kilpailuviranomaisten käytännön valossa kohtuuttoman suuri. Lisäksi se on määrältään kohtuuton siihenkin nähden, että kysymys on ensimmäisestä kerrasta, kun Suomessa esitetään seuraamusmaksua kilpailulain mukaisesta menettelyrikkomuksesta.

Todistelu

Asiakirjatodistelu

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV)
  1. Tarkastuspäätös 10.1.2023 asiassa KKV/1010/14.00.00/2022
  2. Tarkastuskertomus 8.3.2023 asiassa KKV/1010/14.00.00/2022
  3. Transkripti A:n kuulemisesta KKV:ssa 23.1.2023
  4. Cellebrite Physical Analyzer -ohjelmiston raportti 1.3.2023
  5. Attendolle 5.4.2023 toimitettu kilpailulain 38 §:n mukainen ilmoitus
  6. Transkripti B:n kuulemisesta KKV:ssa 12.1.2023
Attendo Suomi Oy
  1. Attendon vastine 30.1.2024 seuraamusmaksuesitysluonnokseen
  2. Attendon lisäselvitys KKV:lle 13.3.2024
  3. Cinia Oy:n raportti tietoteknisestä tutkinnasta 8.7.2024
  4. Attendon KKV:lle palauttamien A:n ja muiden hoivayhtiöiden edustajien välisten keskustelujen tiedot
  5. Ote Attendon kilpailuoikeudellisesta Compliance-ohjeistuksesta 1.5.2020
  6. Ote Attendon kilpailuoikeudellisesta Compliance-koulutuksesta 24.11.2020
  7. Attendon kilpailuoikeuskoulutuksen 24.11.2020 osallistujat
  8. Attendon asiamiehen sähköpostiviesti KKV:lle 21.1.2023
  9. Ote Elisa Oyj:n verkkosivuilta 9.7.2024
  10. Ote A:n 10.1.2023 päivätystä laskusta
  11. Vireko Oy:n palkkalaskelma tammikuulta 2023 koskien A:ta
  12. Attendon asiamiesten muistiinpano 10.2.2023

Henkilötodistelu

Attendo Suomi Oy
  1. A
  2. AS, Principal Cyber Security Specialist

Markkinaoikeuden ratkaisu

Perustelut

1 Kysymyksenasettelu

1. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on vaatinut, että markkinaoikeus määrää kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdan perusteella Attendolle 4.373.760 euron seuraamusmaksun kilpailulain 35 §:n nojalla toimitetun tarkastuksen vastustamisesta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan Attendon entinen toimitusjohtaja ja tarkastushetkellä yhtiön tytäryhtiö Vireko Oy:n johtajana toiminut A on tarkastuksen alkamisen jälkeen poistanut matkapuhelimestaan viisi WhatsApp-keskustelua ja puhelulokin tietoisena tarkastuksesta. Tietojen poistamisella on estetty Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääsy tarkastuksen kohteeseen, mikä täyttää tarkastuksen vastustamisen tunnusmerkistön. Rikkomus on ollut laadultaan vakava ja siitä on määrättävä rikkomuksesta vastuussa olevalle Attendolle vaaditun suuruinen seuraamusmaksu.

2. Attendo on puolestaan vaatinut seuraamusmaksuesityksen tutkimatta jättämistä tai hylkäämistä, seuraamusmaksun määräämättä jättämistä ja joka tapauksessa vaaditun seuraamusmaksun määrän huomattavaa alentamista. Kilpailu- ja kuluttajavirastolla ei ole ollut toimivaltaa tutkia ja jäljentää A:n henkilökohtaista matkapuhelinta ja siinä ollutta WhatsApp-sovellusta, eikä kilpailulain 37 a §:ssä ole riittävän täsmällisesti ja selvästi yksilöity, että seuraamusmaksuesityksessä kuvatusta menettelystä voitaisiin määrätä seuraamusmaksu. Attendo ei ole vastustanut tarkastusta eikä toiminut tahallisesti tai tuottamuksellisesti, kuten kilpailulain 37 a §:ssä edellytetään.

3. Asiassa on arvioitava, onko esityksessä kuvatun menettelyn perusteella mahdollista määrätä kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen seuraamusmaksu ja onko Attendon menettely ollut mainitun säännöksen vastaista. Tämän jälkeen asiassa on vielä tarvittaessa arvioitava seuraamusmaksun määräämistä.

2 Keskeinen tapahtumakulku näytön arviointeineen

4. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on aloittanut kilpailulain 35 §:n mukaisen tarkastuksen Attendon Helsingin toimipisteessä 12.1.2023 noin kello 9.40 luovuttamalla tarkastuspäätöksen (KKV:n asiakirjatodiste 1) yhtiön lakiasiainjohtajalle. Tarkastuspäätöksen mukaan tarkastus on päätetty toimittaa sen selvittämiseksi, ovatko keskenään kilpailevat elinkeinonharjoittajat, mukaan lukien Attendo tai sen määräysvallassa olevat yritykset, mahdollisesti harjoittaneet kiellettyä yhteistyötä ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen markkinoilla Suomessa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei ole hakenut tarkastuksen toimittamiseen lupaa markkinaoikeudelta.

5. A ei ole ollut tarkastuksen alkaessa paikalla Attendon toimitiloissa. A on markkinaoikeudessa kertonut saapuneensa paikalle 12.1.2023 noin kello 12.30. A:n saavuttua paikalle Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastajat ovat pyytäneet A:lta tarkastettavaksi hänen työtehtävien hoitoon käyttämäänsä puhelinta sen sisällön kopioimista varten. A on luovuttanut tarkastajille omistamansa ja henkilökohtaisessa käytössään olleen matkapuhelimen, jota A on käyttänyt sekä henkilökohtaisten asioiden että työtehtävien hoitamiseen.

6. A on markkinaoikeudessa kertonut olleensa Attendon toimitusjohtaja vuodesta 2000 kevääseen 2020 saakka ja toimineensa vielä sen jälkeen yhtiön edustajana Hyvinvointiala HALI ry:n hallituksessa vuoden 2023 loppuun saakka. Tarkastushetkellä hän on ollut Attendon ateriapalveluja tuottavan tytäryhtiön Vireko Oy:n osa-aikainen johtaja. A:lla ei kertomansa mukaan ole ollut tarkastetun matkapuhelimen lisäksi toista puhelinta.

7. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastuskertomuksen (KKV:n asiakirjatodiste 2) mukaan tarkastus Attendossa on toimitettu 12.1. — 1.3.2023. Tarkastuskertomuksessa on todettu, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto on ottanut tarkastuksella tilapäiset kopiot muun ohella A:n ja Attendon myyntijohtaja B:n työpuhelinten sisällöstä ja että Kilpailu- ja kuluttajavirasto on prosessoinut puhelinten tiedot Cellebrite Physical Analyzer -ohjelmistolla.

8. Asiassa on riidatonta, että A on tarkastuksen alkamisen jälkeen poistanut 12.1.2023 kello 9.59 — 10.24 tarkastuksen alkamisesta tietoisena ja paikalle kutsuttuna matkapuhelimestaan neljä WhatsApp-keskustelua, joissa kussakin toisena osapuolena on ollut hoivayhtiön johtoon kuuluva henkilö. Riidatonta on myös se, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto ja Attendo ovat havainneet ensimmäisen kerran perjantaina 20.1.2023 aamupäivällä Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimitiloissa toimitetun jatketun tarkastuksen aikana, että A oli poistanut tietoja matkapuhelimestaan.

9. Attendon menettelyn osalta on riidatonta, että Attendo on tultuaan 20.1.2023 tietoiseksi A:n tekemistä poistoista saanut myöhemmin samana päivänä selville, että A:n WhatsApp-keskusteluista oli olemassa tämän henkilökohtaisessa iCloud-pilvipalvelussa varmuuskopio, jossa olevat tiedot Attendo on saanut palautettua perjantai-iltana 20.1.2023 ja toimittanut A:n puhelimen WhatsAppsovelluksen varmuuskopion oma-aloitteisesti Kilpailu- ja kuluttajavirastolle maanantaina 23.1.2023. Attendon asiamies on ilmoittanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle varmuuskopiosta ja sen toimittamisesta lauantaina 21.1.2023 lähettämällään sähköpostiviestillä (Attendon asiakirjatodiste 8). Varmuuskopio on sisältänyt esityksessä mainitut viisi WhatsApp-keskustelua, joissa on ollut yhteensä 308 viestiä.

10. Asiassa on A:n menettelyn osalta riitaista, onko A poistanut tarkastuksen alkamisen jälkeen puhelimestaan mainittujen neljän WhatsApp-keskustelun lisäksi Attendon myyntijohtaja B:n kanssa käymänsä niin sanotun viidennen WhatsApp-keskustelun ja puhelimensa puhelulokin.

11. Cellebrite Physical Analyzer -ohjelmiston raportista (KKV:n asiakirjatodiste 4) ilmenee, että Kilpailu- ja kuluttajaviraston käyttämä tutkintaohjelmisto ei ole merkinnyt A:n ja B:n välistä WhatsApp-keskustelua ja puhelulokia poistetuiksi. Tästä keskustelusta raportissa on ollut ennen varmuuskopiosta saatujen tietojen palautusta viestien lukumäärää osoittavassa sarakkeessa merkintä ”1” ja kohdassa ”Last activity” merkintä 12.1.2023 kello 9.59. Tietojen palautuksen jälkeen WhatsApp-keskustelussa on raportin mukaan ollut 172 viestiä siten, että keskustelun viimeinen tapahtuma kohdassa ”Last activity” on ollut 10.1.2023 kello 14.00.

12. A:n matkapuhelimen puheluloki on edellä mainitun raportin mukaan sisältänyt 12.1.2023 puhelimesta otetun kopion hetkellä viisi GSM-puhelua. Puhelulokissa näkynyt varhaisin puhelu on ollut Attendon toimitusjohtajan puhelu A:lle 12.1.2023 kello 10.50.

13. A on markkinaoikeudessa kertonut poistaneensa kotona ollessaan ja tarkastuksen alkamisesta tietoisena matkapuhelimestaan neljän eri hoivayhtiön johtoon kuuluvan henkilön kanssa käymänsä WhatsApp-keskustelut, vaikka on tiennyt tietojen poistamisen olevan väärin. A:n mukaan Attendon lakiasianjohtaja on 12.1.2023 aamupäivällä pyytänyt puhelimitse häntä tulemaan paikalle ja ilmoittanut, ettei tietoja saa poistaa. A on kertomansa mukaan tästä huolimatta poistanut edellä mainitut keskustelut sen vuoksi, ettei hänen tarvitsisi selittää Kilpailu- ja kuluttajavirastolle, miksi on ollut yhteydessä kilpailevien yhtiöiden johtoon. A ei osannut varmuudella sanoa, oliko hän poistanut samassa yhteydessä puhelimestaan myös B:n kanssa käymänsä WhatsApp-keskustelun ja puhelimensa puhelulokin. A ei ole viestit poistaessaan tiennyt, että niistä on olemassa varmuuskopio.

14. Markkinaoikeus toteaa Kilpailu- ja kuluttajaviraston Cellebrite Physical Analyzer -ohjelmiston raportin kohdassa ”Last activity” A:n ja B:n välisen WhatsApp-keskustelun kohdalla olleen ajankohdan 12.1.2023 kello 9.59 ajoittuvan samaan ajankohtaan, jolloin A on riidattomasti poistanut neljä muuta WhatsApp-keskustelua. Varmuuskopiosta palautettujen tietojen perusteella A:n ja B:n välisen WhatsApp-keskustelun viimeinen tapahtuma on kuitenkin ollut 10.1.2023 ja ajoittunut tarkastuksen aloittamispäivää edeltävään ajankohtaan. Markkinaoikeus katsoo raportista ilmenevän ajankohdan 12.1.2023 kello 9.59 olleen WhatsApp-sovelluksen tekninen ilmoitus, joka on osoittanut ajankohdan, jolloin A on poistanut B:n kanssa käymänsä viidennen WhatsApp-keskustelun. A:n on siten siitä huolimatta, että tutkintaohjelmisto ei ollut neljästä muusta WhatsApp-keskustelusta poiketen merkinnyt A:n ja B:n välistä WhatsAppkeskustelua rastisymbolilla poistetuksi, katsottava poistaneen tarkastuksen alkamisen jälkeen matkapuhelimestaan myös B:n kanssa käymänsä WhatsApp-keskustelun, eli kaikki esityksessä mainitut viisi WhatsApp-keskustelua.

15. A:n matkapuhelimen puhelulokin osalta markkinaoikeus ei pidä uskottavana, että puhelulokissa näkynyt varhaisin puhelu voisi ilman puhelulokin poistamista olla Attendon toimitusjohtajan puhelu A:lle 12.1.2023 kello 10.50, kun otetaan huomioon, että A:ta on riidattomasti yritetty tavoittaa puhelimitse samana päivänä jo aiemmin ja A on markkinaoikeudessa kertonut Attendon lakiasiainjohtajan soittaneen hänelle ennen WhatsApp-viestien poistamista.

16. Markkinaoikeus katsoo edellä lausutun perusteella, että A on tietoisena tarkastuksen alkamisesta poistanut tarkastuksen alkamisen jälkeen matkapuhelimestaan viisi WhatsApp-keskustelua ja puhelulokin.

3 Esityksen kohteena olevan menettelyn arviointi

3.1 Oikeusohjeet

17. Kilpailu- ja kuluttajaviraston oikeudesta toimittaa tarkastukset elinkeinonharjoittajan liiketiloissa kilpailulain noudattamisen valvomiseksi säädetään kilpailulain 35 §:ssä. Tarkastus voidaan kilpailulain 36 §:n mukaan toimittaa myös muissa tiloissa pykälässä säädetyin edellytyksin, jolloin tarkastukseen on haettava lupa markkinaoikeudelta etukäteen.

18. Menettelystä tarkastusta toimitettaessa säädetään kilpailulain 37 §:ssä. Pykälän 1 momentin mukaan tarkastusta toimittavalla virkamiehellä on oikeus tallennusvälineestä riippumatta tutkia elinkeinonharjoittajan liikekirjeenvaihto, kirjanpito, tietojenkäsittelyn tallenteet, muut asiakirjat ja data, joilla voi olla merkitystä kilpailulain noudattamisen valvonnassa, ja ottaa niistä jäljennöksiä. Pykälän esitöistä (HE 68/2018 vp s. 60) käy ilmi, että tietoteknisessä toimintaympäristössä on pidetty tärkeänä selkiyttää, että Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi tutkia kaikki tarkastuksen kohteena olevan yrityksen käytössä olevat tallennusvälineet.

19. Myös Euroopan parlamentin ja neuvoston jäsenvaltioiden kilpailuviranomaisten täytäntöönpanovalmiuksien parantamiseksi ja sisämarkkinoiden moitteettoman toiminnan varmistamiseksi annetussa direktiivissä (EU) 2019/1 (ns. ECN+ -direktiivi) on korostettu, että kansallisilla kilpailuviranomaisilla on oltava mahdollisuus tutkia kirjanpitoa ja kaikkia muita liikeasiakirjoja riippumatta siitä, missä muodossa ne on tallennettu ja saada pääsy kaikkiin tietoihin, jotka ovat tarkastuksen kohteena olevan yksikön saatavilla (direktiivin 6 artiklan 1 kohdan b alakohta). Direktiivin johdanto-osan 32 perustelukappaleessa on tuotu esiin, että kirjanpidon tai asiakirjojen tarkastelemista koskevien valtuuksien on katettava kaikki kirjeenvaihdon muodot, mukaan lukien sähköiset viestit, riippumatta siitä, vaikuttavatko ne olevan lukematta tai onko ne poistettu.

20. Tarkastuksen vastustamisesta säädetään kilpailulain 37 a §:ssä. Pykälän 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei rikkomista ole pidettävä merkitykseltään vähäisenä tai seuraamusmaksun määräämistä muutoin perusteettomana, Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi tehdä markkinaoikeudelle esityksen seuraamusmaksun määräämiseksi elinkeinonharjoittajalle, joka tahallaan tai tuottamuksellisesti vastustaa kilpailunrajoituksen selvittämiseksi 35 §:n nojalla toimitettavaa tarkastusta.

21. Kilpailulain 37 a § perustuu sen esitöiden (HE 210/2020 vp s. 104) mukaan ECN+ -direktiivin 13 artiklan 2 kohtaan, jonka a alakohdasta käy ilmi, että jäsenvaltioiden on varmistettava vähintään, että kansalliset hallinnolliset kilpailuviranomaiset voivat joko määrätä niiden omissa täytäntöönpanomenettelyissä tehdyllä päätöksellä tai pyytää muussa kuin rikosoikeudellisessa oikeudenkäyntimenettelyssä määräämään yrityksille sakkoja, jos ne eivät tahallaan tai tuottamuksesta suostu 6 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuun tarkastukseen. Viimeksi mainitussa 6 artiklan 2 kohdassa viitataan puolestaan kyseisen artiklan 1 kohtaan, jonka mukaan toimitiloja tarkastettaessa kansallisten kilpailuviranomaisten tarkastuksen suorittamiseen valtuuttamilla tai nimittämillä virkamiehillä ja muilla mukana olevilla henkilöillä tulee vähintään olla valtuudet muun ohella tutkia kirjanpitoa ja kaikkia muita liikeasiakirjoja riippumatta siitä, missä muodossa ne on tallennettu, ja saada pääsy kaikkiin tietoihin, jotka ovat tarkastuksen kohteena olevan yksikön saatavilla.

22. Kilpailulain 37 a §:n esitöiden (HE 210/2020 vp s. 106) mukaan tarkastuksen vastustamisella tarkoitetaan kaikkea sellaista menettelyä, jolla tarkastuksen kohteena oleva elinkeinonharjoittaja tai elinkeinonharjoittajien yhteenliittymä pyrkii estämään, haittaamaan tai hidastamaan 35 §:n nojalla suoritettavaa tarkastusta toimittavien henkilöiden toimintaa. Esitöiden mukaan vastustamisena voidaan pitää esimerkiksi tarkastettaviin tiloihin pääsyn estämistä ja tarkastuksen kohteen hallussa olevien sähköisten asiakirjojen ja tietojen saamiseksi tarvittavan salasanan antamisesta kieltäytymistä.

23. ECN+ -direktiivin johdanto-osan 42 perustelukappaleen mukaan tahallisuuden ja tuottamuksellisuuden käsitteitä olisi tulkittava Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 101 ja 102 artiklan soveltamista koskevan Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti, ei kuten niitä tulkittaisiin oikeusviranomaisten rikosasioissa toteuttamissa menettelyissä.

24. Kilpailulain 37 a §:n esitöissä (HE 210/2020 vp s. 104) on todettu, että Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä tahallisuuden ja tuottamuksellisuuden edellytysten täyttyminen on kytketty siihen, että yritys ei voinut olla tietämättä tai sen olisi ainakin pitänyt tietää menettelynsä rajoittavan kilpailua riippumatta siitä, tiesikö yritys rikkovansa kilpailusääntöjä. Esitöistä käy ilmi, että menettelyä koskevilla säännöksillä turvataan ensisijaisesti kilpailuviranomaisten selvitysten toteutumista. Oikeuskäytännöstä ilmenevien kriteerien täyttymisen menettelyä koskevien säännösten rikkomisen yhteydessä on todettu jäävän tarkentumattomaksi, koska menettelyä koskevien säännösten rikkomisella ei ole yhtä suoraa kilpailua rajoittavaa vaikutusta kuin kilpailunrajoitukseksi katsottavalla menettelyllä. Esitöiden mukaan tahallisuuden ja tuottamuksellisuuden käsitteiden sisällön tarkempi määrittely direktiivin 13 artiklan 2 kohdassa luetelluissa tilanteissa jää Euroopan unionin tuomioistuinten tulevan oikeuskäytännön varaan.

3.2 Oikeudellinen arviointi

25. Asiassa on ensin arvioitava Attendon kiistämisperusteita, joiden mukaan esityksessä kuvatun menettelyn perusteella ei edes ole mahdollista määrätä kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdan mukaista seuraamusmaksua.

26. Attendon mukaan Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei markkinaoikeuden myöntämän luvan puuttuessa ole voinut tutkia eikä jäljentää A:n henkilökohtaista matkapuhelinta ja siinä ollutta WhatsApp-sovellusta. Attendo on vedonnut erityisesti Euroopan unionin tuomioistuimen asiassa C548/21 (tuomio 4.10.2024, Bezirkshauptmannschaft Landeck (Tentative d’accès aux données personnelles stockées sur un téléphone portable), EU:C:2024:830) antaman tuomion 102 kohtaan.

27. Tuomion 102 kohdan mukaan erityisesti sen varmistamiseksi, että kussakin konkreettisessa tapauksessa noudatetaan suhteellisuusperiaatetta punnitsemalla kaikkia asiassa merkityksellisiä seikkoja, on olennaisen tärkeää, että kun toimivaltaisten kansallisten viranomaisten pääsy henkilötietoihin aiheuttaa vaaran vakavasta tai jopa erityisen vakavasta puuttumisesta rekisteröidyn perusoikeuksiin, tämä pääsy edellyttää joko tuomioistuimen tai riippumattoman hallintoelimen suorittamaa etukäteisvalvontaa.

28. Attendon mukaan EU-oikeuden ensisijaisuusperiaate edellyttää, että kilpailulakia tulkitaan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaisesti. Koska matkapuhelimeen sisältyvien tietojen käsittelyssä ja kopioinnissa ilman tuomioistuimen tai riippumattoman hallintoelimen suorittamaa etukäteiskontrollia on unionin tuomioistuimen edellä mainitun linjauksen perusteella kysymys erityisen vakavasta puuttumisesta yksityiselämää koskeviin tietoihin, Kilpailu- ja kuluttajaviraston olisi tullut hakea A:n yksityisiä tietoja sisältävän matkapuhelimen tarkastamiseen markkinaoikeuden lupa.

29. Markkinaoikeus toteaa, että unionin tuomioistuimella on ollut edellä mainitussa asiassa C-548/21 arvioitavana, tulisiko toimivaltaisella viranomaisella olla mahdollisuus saada pääsy matkapuhelimen sisältämiin tietoihin yleisesti rikosten torjuntaa, tutkintaa, selvittämistä ja syyteharkintaa varten (kohta 81). Asiassa on ollut kysymys siitä, että poliisiviranomaiset olivat takavarikoineet huumausainekauppaa koskevan tutkinnan yhteydessä erään henkilön matkapuhelimen ja yrittäneet avata puhelimen lukituksen saadakseen pääsyn sen sisältämiin tietoihin (tuomion 2 kohta). Matkapuhelimen takavarikointi ja sitä seuranneet yritykset tutkia puhelinta oli suoritettu asianomaisten poliisien omasta aloitteesta ilman syyttäjäviranomaisen tai tuomioistuimen lupaa (tuomion 23 kohta). Asianomaiselle henkilölle ei ollut ilmoitettu heti siitä, että hänen matkapuhelintaan oli yritetty tutkia. Hän oli saanut siitä tiedon vasta, kun poliisia, joka oli takavarikoinut kyseisen matkapuhelimen ja ryhtynyt sen jälkeen toimiin sen sisältämien digitaalisten tietojen tutkimiseksi, oli kuulusteltu todistajana ennakkoratkaisua pyytäneessä tuomioistuimessa vireillä olevassa menettelyssä. Näitä yrityksiä ei myöskään ollut kirjattu rikospoliisin asiakirjoihin (tuomion 25 kohta). Pääsy matkapuhelimen sisältämiin tietoihin saattoi kattaa liikenne- ja sijaintitietojen lisäksi myös valokuvat, puhelimen internetin selaushistorian ja jopa osan kyseisellä puhelimella käydyn viestinnän sisällöstä, eikä voitu sulkea pois sitä, että matkapuhelimen sisältämiin tietoihin voi sisältyä erityisen arkaluonteisia tietoja (tuomion 92 — 94 kohdat).

30. Nyt kysymyksessä oleva Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastus on perustunut kilpailulain voimassa oleviin säännöksiin, joiden tarkoituksena on aiemmin todetun mukaisesti turvata kilpailuviranomaisten selvitysten toteutumista ja pääsyä kaikkeen materiaaliin, joka on tarkastuksen kohteena olevan yrityksen saatavilla tallennusvälineestä riippumatta. Tarkastusoikeus on tarkastuspäätöksenkin mukaan koskenut vain kilpailulain 37 §:ssä määritellyllä tavalla elinkeinonharjoittajan liikekirjeenvaihtoa ja kirjanpitoa sen selvittämiseksi, ovatko Attendo tai sen määräysvallassa olevat yritykset osallistuneet kilpailulain 5 §:ssä kiellettyyn kilpailijoiden väliseen yhteistyöhön ikääntyneiden tehostetun palveluasumisen markkinoilla Suomessa. Toisin kuin edellä mainitussa unionin tuomioistuimen ratkaisussa, A on ollut tietoinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkastajille luovuttamansa matkapuhelimen sisällön tutkimisesta.

31. Koska kysymyksessä oleva Kilpailu- ja kuluttajaviraston kilpailulain 35 §:n mukainen tarkastus on kohdistunut Attendoon ja sen määräysvallassa oleviin yrityksiin, tarkastuksen toimittaneilla Kilpailu- ja kuluttajaviraston virkamiehillä on ollut kilpailulain 37 §:n 1 momentin perusteella oikeus tutkia kaikki tarkastuksen kohteena olevien yritysten käytössä olevat tallennusvälineet. Näin ollen myös A:n hallussa ollut mainittujen yritysten liikekirjeenvaihto on ollut sen tallennusmuodosta riippumatta tarkastuksen kohteena ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto on voinut ottaa A:n työkäytössä olleen matkapuhelimen tarkastettavakseen sen sisällön tutkimista varten. Lisäksi, koska tarkastus on toimitettu Attendon liiketiloissa eikä kilpailulain 36 §:ssä tarkoitetuissa muissa tiloissa, A:n matkapuhelimen sisällön tutkiminen ei voimassa olevan lainsäädännön mukaan ole edellyttänyt markkinaoikeuden myöntämää lupaa.

32. Markkinaoikeus katsoo, ettei unionin tuomioistuimen asiassa C-548/21 antamasta tuomiosta voida edellä selostettu kilpailulainsäädäntö huomioon ottaen tehdä sellaista johtopäätöstä, että A:n matkapuhelimen tarkastaminen olisi edellyttänyt markkinaoikeuden ennakkolupaa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston on kuitenkin tullut noudattaa A:n yksityisiä tietoja sisältäneen matkapuhelimen tarkastamisessa erityistä huolellisuutta ja varmistua siitä, että aineisto kuuluu sen tarkastusvaltuuksien piiriin ottaen huomioon, että tarkastajien virkavelvollisuuteen kuuluu olla perehtymättä yksityiseksi todettuun aineistoon tarkemmin ja tarkastajilla on salassapitovelvollisuus yksityisen aineiston sisällöstä. (ks. HE 68/2018 vp s. 60)

33. Siltä osin kuin Attendo on perustanut seuraamusmaksuesityksen kiistämisen siihen, että kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohta ei ole riittävän täsmällinen ja että esityksessä kuvattua menettelyä ei ole säädetty sanktioitavaksi, markkinaoikeus toteaa, ettei kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdan sanamuodosta tai muistakaan kilpailulain säännöksistä sinänsä suoraan ilmene, mitä tarkastuksen vastustamisella tarkoitetaan. Mainittu lainkohta perustuu ECN+ direktiivin 13 artiklan 2 kohdan a alakohtaan, jossa käytetystä muotoilusta ”ne eivät suostu 6 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuun tarkastukseen” ei myöskään ole suoraan luettavissa, voidaanko nyt kysymyksessä olevasta mobiililaitteessa olevan WhatsApp-sovelluksen keskustelujen ja puhelulokin poistamisesta määrätä seuraamusmaksu.

34. Kilpailulain 37 a §:n säätämiseen johtaneessa hallituksen esityksessä (HE 210/2020 vp s. 130) on perustuslakivaliokunnan lausuntokäytäntöön viitaten todettu, että hallinnollisia sanktioita koskevista säännöksistä on yksiselitteisesti käytävä ilmi, minkä lainsäädännön vastaisista teoista tai laiminlyönneistä voi olla seuraamuksena sanktio. Lisäksi sanktioitavat teot ja laiminlyönnit on laissa luonnehdittava niiden yksilöimiseksi. Erityisen tärkeää on, että säännökset antavat sääntelyn kohteena oleville riittävän ennustettavuuden sanktioiden määräämisestä.

35. Kuten aiemmin on todettu, tarkastuksen vastustamisella tarkoitetaan kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdan esitöiden (HE 210/2020 vp s. 106) mukaan kaikkea sellaista menettelyä, jolla tarkastuksen kohteena oleva elinkeinonharjoittaja pyrkii estämään, haittaamaan tai hidastamaan 35 §:n nojalla suoritettavaa tarkastusta toimittavien henkilöiden toimintaa. Vastustamisena voidaan pitää esimerkiksi tarkastettaviin tiloihin pääsyn estämistä ja tarkastuksen kohteen hallussa olevien sähköisten asiakirjojen ja tietojen saamiseksi tarvittavan salasanan antamisesta kieltäytymistä. Unionin yleisen tuomioistuimen oikeuskäytännössä (tuomio 26.11.2014, Energetický a průmyslový ja EP Investment Advisors v. komissio, T-272/12, EU:T:2014:995) tarkastuksen vastustamisena on pidetty myös sähköpostitilin käyttöoikeuden myöntämistä yrityksen keskeisissä tehtävissä toimineelle henkilölle sen jälkeen, kun komission virkamiehet olivat jäädyttäneet kyseisen sähköpostitilin tarkastuksen suorittamiseksi.

36. Edellä todetusti kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdasta ei suoraan ilmene, mitä tarkastuksen vastustamisella tarkoitetaan. Kilpailulain 37 §:stä käy kuitenkin ilmi tarkastuksen suorittavan virkamiehen valtuudet, mukaan lukien oikeus tutkia liikekirjeenvaihtoa ja muita asiakirjoja sekä dataa, joilla voi olla merkitystä kilpailulain tai sen nojalla annettujen säännösten noudattamisen valvonnassa. Tarkastuksen vastustaminen on laaja käsite, joka voi pitää sisällään erilaisia menettelyjä. Tällaisille menettelyille voidaan katsoa olevan yhteistä se, että niillä pyritään eri tavoilla estämään tarkastusta toimittavaa virkamiestä käyttämästä kilpailulain 37 §:ssä tarkoitettuja oikeuksia. Siten kilpailulain
37 a §:n 1 momentin 1 kohdassa sanktioidut teot ja laiminlyönnit on kilpailulaissa riittävästi yksilöity.

37. Markkinaoikeus katsoo näin ollen, että kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdasta käy riittävällä tarkkuudella ilmi se lainvastainen menettely, joka voi johtaa seuraamusmaksun määräämiseen, ja sääntelyn perusteella Attendolle on ollut ennakoitavissa, minkälaisesta teosta seuraamusmaksu voidaan määrätä. Sääntelyä ei siten ole pidettävä Attendon esittämin tavoin laillisuusperiaatteen vastaisena.

38. Edellä esitettyjen seikkojen perusteella mobiililaitteen WhatsApp-sovelluksessa olleiden keskustelujen ja matkapuhelimen puhelulokin poistamisessa on kysymys menettelystä, jota voidaan pitää tarkastuksen vastustamisena ja josta on mahdollista määrätä seuraamusmaksu, mikäli kilpailulain 37 a §:n mukaiset edellytykset muutoin täyttyvät.

39. Asiassa on tämän jälkeen vielä arvioitava, onko Attendon katsottava olevan vastuussa siitä, että A on tietoisena tarkastuksen alkamisesta poistanut tarkastuksen alkamisen jälkeen matkapuhelimestaan viisi WhatsApp-keskustelua ja puhelulokin.

40. Kilpailulain 37 a §:n 1 momentin mukaan menettelyä koskevien säännösten rikkomisesta määrättävän seuraamusmaksun edellytyksenä on elinkeinonharjoittajan tahallisuus tai tuottamus.

41. Kilpailulain 37 a §:n esitöissä (HE 210/2020 vp s. 104) on todettu, että tahallisuutta ja tuottamuksellisuutta tulee ECN+ -direktiivin mukaan tulkita siten kuin niitä on tulkittu Euroopan unionin tuomioistuimen SEUT 101 ja 102 artiklaa koskevassa oikeuskäytännössä. Lisäksi on aiemmin todetun mukaisesti tuotu esiin, että Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä tahallisuuden ja tuottamuksellisuuden edellytysten täyttyminen on kytketty siihen, että yritys ei voinut olla tietämättä tai sen olisi ainakin pitänyt tietää menettelynsä rajoittavan kilpailua riippumatta siitä, tiesikö yritys rikkovansa kilpailusääntöjä. Oikeuskäytännöstä ilmenevien kriteerien täyttymisen on kuitenkin todettu jäävän menettelyä koskevien säännösten rikkomisen yhteydessä tarkentumattomaksi.

42. Kilpailulain 37 a §:n esitöissä on edelleen viitattu Euroopan unionin yleisen tuomioistuimen asiassa T-141/08 (tuomio 15.12.2010, E.ON Energie v. komissio, EU: T:2010:516) ja aiemmin mainitussa asiassa T-272/12 antamiin tuomioihin. Asioissa annetuista ratkaisuista ei esitöiden mukaan kuitenkaan ole johdettavissa yleisiä tahallisuuden ja tuottamuksellisuuden edellytysten täyttymiselle asetettavia kriteerejä menettelyä koskevien säännösten rikkomisen osalta, vaan tahallisuuden ja tuottamuksellisuuden käsitteiden sisällön tarkempi määrittely jää ECN+ -direktiivin 13 artiklan 2 kohdassa luetelluissa tilanteissa Euroopan unionin tuomioistuinten tulevan oikeuskäytännön varaan.

43. Kilpailulain 37 a §:n esitöiden lievästä tulkinnanvaraisuudesta huolimatta asiassa on aiemmin oikeusohjeissa selostettu ECN+ -direktiivin johdanto-osan 42 perustelukappale huomioon ottaen pidettävä selvänä, että tahallisuutta ja tuottamuksellisuutta tulee lähtökohtaisesti tulkita siten kuin niitä on tulkittu Euroopan unionin tuomioistuinten SEUT 101 ja 102 artiklaa koskevassa oikeuskäytännössä. Markkinaoikeuden tiedossa ei edellä mainittujen Euroopan unionin yleisen tuomioistuimen kahden tuomion lisäksi ole muita Euroopan unionin tuomioistuinten ratkaisuja, joissa olisi arvioitu yrityksen tahallisuuden ja tuottamuksellisuuden edellytysten täyttymistä menettelyrikkomuksissa. Markkinaoikeus toteaa tästä lähtökohdasta unionin tuomioistuinten oikeuskäytännöstä seuraavan.

44. Unionin yleinen tuomioistuin on sinetin rikkomista koskevassa asiassa T141/08 antamassa tuomiossa katsonut, että komission toimivalta määrätä yritykselle seuraamus silloin, kun se on rikkonut kilpailusääntöjä, edellyttää ainoastaan sitä, että rikkomiseen on syyllistynyt sellainen henkilö, jolla on yleisesti oikeus toimia yrityksen lukuun (tuomion 258 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).

45. Unionin yleinen tuomioistuin on asiassa T-272/12 antamassa ratkaisussa, jossa tarkastuksen vastustamisena pidettiin sähköpostitilin käyttöoikeuden myöntämistä yrityksen keskeisissä tehtävissä toimineelle henkilölle sen jälkeen, kun komission virkamiehet olivat jäädyttäneet kyseisen sähköpostitilin tarkastuksen suorittamiseksi, todennut saman kuin edellä ja lausunut lisäksi, että koska tarkastuspäätös oli annettu tiedoksi toimivaltaisille henkilöille tarkastuksen alussa, tarkastuksen kohteena olevien yritysten asiana oli toteuttaa kaikki toimenpiteet, jotka ovat tarpeen tarkastajien määräysten täytäntöön panemiseksi, ja varmistaa, että henkilöt, joilla on oikeus toimia yritysten lukuun, eivät estäneet näiden tarkastusten toteuttamista (tuomion 45 ja 46 kohta).

46. Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä (tuomio 7.2.2013, Slovenská sporiteľňa,
C-68/12, EU:C:2013:71) on katsottu, että SEUT 101 artiklan soveltaminen ei edellytä kyseessä olevan yrityksen osakkaiden tai ylimmän johdon toimia tai edes tietoisuutta asiasta vaan sellaisen henkilön toimintaa, jolla on oikeus toimia yrityksen lukuun (tuomion 25 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).

47. Unionin tuomioistuin on oikeuskäytännössään (tuomio 21.7.2016, VM Remonts ym., C-542/14, EU:C:2016:578) myös todennut, että työntekijä suorittaa tehtäviään sen yrityksen hyväksi ja valvonnan alaisena, jolle hän työskentelee, ja työntekijän katsotaan siten kuuluvan siihen taloudelliseen kokonaisuuteen, johon kyseinen yritys kuuluu. Todettaessa unionin kilpailuoikeutta rikotun työntekijän mahdollisia kilpailua rajoittavia toimia pidetään siis sen yrityksen, johon hän kuuluu, toimina, ja yrityksen katsotaan lähtökohtaisesti olevan vastuussa niistä (tuomion 23 ja 24 kohta oikeuskäytäntöviittauksineen).

48. Unionin tuomioistuinten oikeuskäytännössä on edellä todetun mukaisesti vakiintuneesti katsottu, että rikkomuksen toteaminen edellyttää ainoastaan sellaisen henkilön toimintaa, jolla on oikeus toimia yrityksen lukuun. Rikkomuksen toteaminen ei myöskään edellytä, että rikkomuksen tekijän lisäksi yrityksen johto tai kukaan muista työntekijöistä olisi ollut tietoinen rikkomuksesta. Markkinaoikeus katsoo, että tätä on pidettävä lähtökohtana myös silloin, kun arvioidaan, onko yrityksen katsottava vastustaneen kilpailunrajoituksen selvittämiseksi toimitettua tarkastusta.

49. Nyt tarkasteltavana olevassa asiassa A:lla on ollut oikeus toimia Attendon lukuun ja Attendon velvollisuutena on ollut tarkastuspäätöksen tiedoksi saamisen jälkeen varmistaa, ettei A estä, haittaa tai hidasta tarkastuksen toimittamista poistamalla tietoja tarkastuksen aikana. A on edellä selostetun mukaisesti tarkoituksellisesti poistanut työkäytössä olleesta matkapuhelimestaan tietoja tarkastuksen alkamisen jälkeen ja siten pyrkinyt estämään kilpailulain 35 §:n nojalla suoritettavaa tarkastusta toimittavien virkamiesten toimintaa. Attendon katsottava olevan tästä A:n tahallisesta menettelystä vastuussa riippumatta siitä, että Attendossä ei esitetyn selvityksen perusteella ole etukäteen tiedetty A:n menettelystä, A on menetellyt tiedot poistaessaan yhtiön ohjeiden vastaisesti tai, onko A:n menettely ollut yhtiön estettävissä.

3.3 Johtopäätös Attendon menettelystä

50. Edellä todetun perusteella Attendo on menetellyt kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdan vastaisesti ja vastustanut kilpailunrajoituksen selvittämiseksi kilpailulain 35 §:n nojalla toimitettua tarkastusta.

51. Menettelyrikkomuksen toteamisen kannalta merkitystä ei ole poistettujen keskustelujen sisällöllä eikä Attendon rikkomuksen tapahtumisen jälkeen Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa tekemällä yhteistyöllä. Merkitystä ei ole myöskään tässä asiassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston väitetysti virheellisellä tai puutteellisella toiminnalla rikkomuksen tutkinnassa ja Attendon tähän liittyen esittämällä tietoteknisellä näytöllä.

4 Seuraamusmaksu

52. Kilpailulain 37 a §:n 1 momentin mukaan, ellei rikkomista ole pidettävä merkitykseltään vähäisenä tai seuraamusmaksun määräämistä muutoin perusteettomana, Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi tehdä markkinaoikeudelle esityksen seuraamusmaksun määräämiseksi. Pykälän 2 momentin mukaan seuraamusmaksun suuruuden määrittäminen perustuu kokonaisarviointiin, jossa on otettava huomioon rikkomisen laatu ja laajuus sekä moitittavuuden aste. Seuraamusmaksu saa olla enintään yksi prosentti rikkomiseen syyllistyneen maailmanlaajuisesta kokonaisliikevaihdosta Kilpailu- ja kuluttajaviraston seuraamusmaksuesityksen tekemistä edeltävänä tilikautena.

53. Kilpailulain 37 a § perustuu ECN+ -direktiivin 13 artiklan 2 kohtaan. Direktiivin 13 artiklan 3 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa menettelyissä voidaan määrätä tehokkaita, oikeasuhteisia ja varoittavia sakkoja.

54. Kilpailulain 37 a §:n 2 momentin esitöiden (HE 210/2020 vp s. 108) mukaan seuraamusmaksun suuruutta määritettäessä on suoritettava kokonaisarviointi, jossa tulee ottaa huomioon rikkomisen laatu ja laajuus sekä moitittavuuden aste. Seuraamusmaksun määrän arvioinnissa kiinnitetään huomiota muun muassa siihen, kuinka laajaa menettelysäännöksen rikkominen on. Menettelysäännöksen rikkomisen moitittavuuden asteeseen vaikuttaa muun muassa menettelysäännöksen rikkomisella tavoiteltu etu, Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitystoiminnalle aiheutunut haitta, muille markkinatoimijoille aiheutunut haitta sekä se, onko elinkeinonharjoittajalle aikaisemmin määrätty seuraamusmaksua samantapaisesta toiminnasta.

55. Markkinaoikeus on edellä katsonut Attendon menetelleen seuraamusmaksuesityksessä esitetyin tavoin kilpailulain 37 a §:n 1 momentin 1 kohdan vastaisesti ja vastustaneen kilpailunrajoituksen selvittämiseksi toimitettua tarkastusta.

56. Mahdollisen kilpailunrajoituksen selvittämiseksi toimitetun tarkastuksen vastustamista on pidettävä jo lähtökohtaisesti vakavana rikkomuksena. Tässä tapauksessa kysymys on ollut A:n tahallisesta menettelystä, jossa tarkastuksen kohteena olleesta matkapuhelimesta on edellä näytetysti poistettu tarkastuksen alkamisen jälkeen viisi WhatsApp-keskustelua ja puheluloki, jotta ne eivät tulisi tarkastuksen yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston tietoon.

57. Markkinaoikeus katsoo edellä lausutun perusteella, ettei menettelyä ole perusteita pitää kilpailulain 37 a §:n 1 momentissa tarkoitetusti merkitykseltään vähäisenä tai seuraamusmaksun määräämistä muutoin perusteettomana, vaan Attendo on määrättävä maksamaan rikkomuksen johdosta valtiolle seuraamusmaksu.

58. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on ilmoittanut ottaneensa esittämänsä seuraamusmaksun määrässä huomioon Attendon poistettujen keskustelujen palauttamiseksi tekemän yhteistyön siten, että seuraamusmaksun määrää on alennettu 20 prosentilla siitä tasosta, jota Kilpailu- ja kuluttajavirasto on muutoin pitänyt rikkomuksen laatuun, laajuuteen ja moitittavuuteen nähden perusteltuna. Attendon mukaan esitetty seuraamusmaksu, jonka suuruus on noin 0,48 prosenttia yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihdosta, on sen menettelyyn nähden Euroopan komission ja kansallisten kilpailuviranomaisten käytännön valossa kohtuuttoman suuri.

59. Markkinaoikeus toteaa, että elinkeinonharjoittajalle määrättävän seuraamusmaksun tulee olla määrältään riittävän yleis- ja erityisestävä. Tämän ohella seuraamusmaksun on oltava myös elinkeinonharjoittajan menettelyyn nähden oikeasuhteinen.

60. Seuraamusmaksun määrän arvioinnissa on otettava huomioon ensinnäkin se, mikä merkitys A:lla on ollut toimitetun tarkastuksen kannalta, ja mikä on ollut hänen asemansa Attendossa tapahtumahetkellä. Koska A on toiminut Attendon toimitusjohtajana vuodesta 2000 kevääseen 2020 saakka ja hänellä on ollut yhtiössä tehtäviä senkin jälkeen, A:n hallussa oleva aineisto on ollut tarkastuksessa keskeisessä asemassa. Tämä on korostanut arvioitavana olevan menettelyn moitittavuutta. Tarkastushetkellä ja tiedot poistaessaan A:n rooli yhtiössä on kuitenkin ollut huomattavasti vähäisempi ottaen huomioon, että hän ei ole enää ollut johtoryhmässä vaan edustanut Attendoa lähinnä toimialajärjestössä ja suhteessa viranomaisiin ja ollut yhtiön ateriapalveluja tuottavan tytäryhtiön osa-aikainen johtaja.

61. Attendon menettelyn arvioinnissa on otettava huomioon, että yhtiö on ennen kyseessä olevaa tarkastusta ohjeistanut ja kouluttanut henkilöstöään siitä, ettei kilpailuviranomaisen yllätystarkastuksen yhteydessä saa hävittää asiakirjoja. A on osallistunut näihin koulutuksiin ja ollut tietoinen ohjeistuksesta. Lisäksi Attendon lakiasiainjohtaja on A:n kertoman mukaan kieltänyt 12.1.2023 tarkastuksen alkamisen jälkeen puhelimitse A:ta poistamasta tietoja ennen kuin A on hetkeä myöhemmin muille kertomatta poistanut henkilökohtaisesta matkapuhelimestaan lyhyen ajan sisällä edellä näytetysti viisi WhatsApp-keskustelua ja puhelulokin. A:n kilpailulainsäädännöstä ja ohjeista piittaamaton menettely on ollut Attendon kannalta yllättävää ja käytännössä mahdotonta estää.

62. Attendo on tämän jälkeen tultuaan perjantaina 20.1.2023 tietoiseksi siitä, että A oli 12.1.2023 poistanut tietoja matkapuhelimestaan, ryhtynyt edellä todetusti välittömästi selvittämään tapahtunutta ja pystynyt maanantaina 23.1.2023 oma-aloitteisesti toimittamaan Kilpailu- ja kuluttajavirastolle A:n matkapuhelimen WhatsApp-sovelluksen pilvipalveluun tallentuneen varmuuskopion. Koska varmuuskopio oli tallentunut pilvipalveluun tarkastuksen alkamista edeltävänä iltana 11.1.2023 kello 20.57, on varsin todennäköistä, ettei poistettuja viestejä ole ollut enempää kuin varmuuskopiosta viiteen WhatsApp-keskusteluun palautetut ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston tietoon saatetut 308 viestiä. Tämä viestimäärä ei ole ollut vähäinen, mutta ei toisaalta myöskään huomattavan suuri.

63. Poistettujen tietojen digitaalinen muoto on tehnyt A:lle tietojen poistamisen helpoksi. Tietojen digitaalisuus on myös mahdollistanut poistettujen viestien palauttamisen, mikä ei olisi käynyt päinsä, jos hävitetyt tiedot olisivat olleet paperimuodossa. Tämä huomioon ottaen poistettujen tietojen digitaalisuutta ei voida Kilpailu- ja kuluttajaviraston esittämän mukaisesti pitää tässä tapauksessa rikkomuksen vakavuutta korostavana seikkana.

64. Seuraamusmaksun määrän arvioinnissa ei ole annettava olennaista merkitystä poistetulle puhelulokille. Kilpailu- ja kuluttajaviraston omankin näkemyksen mukaan A:n poistettujen puhelulokitietojen pyytäminen Attendolta Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkinnan aikana ei olisi tuonut tarpeellista lisänäyttöä kilpailunrajoitusepäilyä tai menettelyrikkomusta koskevaan tutkintaan.

65. Asiassa esitetty näyttö osoittaa Attendon pyrkineen toimenpiteillään varmistumaan paitsi siitä, ettei esityksen kohteena olevaa tietojen poistoa olisi tapahtunut, myös siitä, että A:n menettelystä aiheutuisi Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvitystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa. Attendon toimenpiteiden ansiosta A:n menettelystä ei voida katsoa aiheutuneen kilpailunrajoituksen tutkinnalle tosiasiallisesti suurtakaan haittaa, kun otetaan huomioon, että sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto että Attendo ovat tulleet tietoisiksi A:n menettelystä perjantaina 20.1.2023 ja Attendo on jo maanantaina 23.1.2023 toimittanut Kilpailu- ja kuluttajavirastolle A:n puhelimen WhatsApp-sovelluksen 308 poistettua viestiä sisältäneen varmuuskopion. Attendon ei myöskään ole yhtiönä edes väitetty tavoitelleen itselleen etua menettelysääntöjen rikkomisella eikä sille ole määrätty aikaisemmin seuraamusmaksua menettelysääntöjen rikkomisesta.

66. Markkinaoikeus katsoo, että edellisessä kohdassa mainituille tekijöille on annettava seuraamusmaksun määrän kokonaisarvioinnissa selvästi enemmän merkitystä kuin mitä Kilpailu- ja kuluttajavirasto on esityksessään tehnyt. Vaikka Attendo on vastuussa A:n menettelystä ja tietojen poistaminen on sinänsä ollut omiaan vaarantamaan tarkastuksen tarkoituksen ja toteuttamisen, yhtiön omat toimenpiteet ovat vähentäneet A:n menettelystä aiheutunutta haittaa ja menettelyn moitittavuutta merkittävästi.

67. Edellä todetut seikat huomioon ottaen markkinaoikeus katsoo, että Attendo on määrättävä maksamaan valtiolle seuraamusmaksu 1.500.000 euron suuruisena.

Oikeudenkäyntikulut

68. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 95 §:n 1 momentin mukaan oikeudenkäynnin osapuoli on velvollinen korvaamaan toisen osapuolen oikeudenkäyntikulut kokonaan tai osaksi, jos erityisesti asiassa annettu ratkaisu huomioon ottaen on kohtuutonta, että tämä joutuu itse vastaamaan oikeudenkäyntikuluistaan. Pykälän 2 momentin mukaan korvausvelvollisuuden kohtuullisuutta arvioitaessa voidaan lisäksi ottaa huomioon asian oikeudellinen epäselvyys, osapuolten toiminta ja asian merkitys asianosaiselle.

69. Asian lopputulos huomioon ottaen ei ole kohtuutonta, että Attendo joutuu vastaamaan itse oikeudenkäyntikuluistaan. Näin ollen Attendon vaatimus oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta on hylättävä.

Lopputulos

Markkinaoikeus määrää Attendo Suomi Oy:n maksamaan valtiolle seuraamusmaksuna 1.500.000 euroa.

Markkinaoikeus hylkää Attendo Suomi Oy:n vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta.

Muutoksenhaku

Kilpailulain 49 b §:n 1 momentin nojalla tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen valituslupaa pyytämättä siten kuin oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa säädetään. Kilpailulain 49 b §:n 3 momentin mukaan markkinaoikeuden päätöstä kilpailulain 37 a §:ssä tarkoitetun seuraamusmaksun määräämisen osalta ei saa panna täytäntöön ennen kuin päätös on saanut lainvoiman. Muilta osin päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää.

Valitusosoitus on liitteenä.

Asian ovat yksimielisesti ratkaisseet markkinaoikeustuomarit Anne Ekblom-Wörlund, Pertti Virtanen, Pasi Yli-Ikkelä ja Saija Laitinen.

Huomaa

Päätöksen lainvoimaisuustiedot tulee tarkistaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta.

Sivun alkuun