Etelä-Suomen aluehallintoviraston sosiaalihuollon kantelujen käsittelyajat
- Asiasanat
- sosiaali- ja terveydenhuolto, aluehallintovirasto, viipyminen, kantelu
- Tapausvuosi
- 2025
- Antopäivä
- Diaarinumero
- OKV/2342/70/2021
- Ratkaisija
- Apulaisoikeuskansleri
Apulaisoikeuskansleri antoi ratkaisun Etelä-Suomen aluehallintoviraston sosiaalihuollon käsittelyaikoja koskevaan omaan aloitteeseen.
Etelä-Suomen aluehallintoviraston sosiaalihuollon kantelut olivat ruuhkautuneet ja niiden käsittelyajat pidentyneet vuodesta 2019 lähtien. Aluehallintoviraston, valtiovarainministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön antamista selvityksistä ilmeni, että aluehallintoviraston toimintaan olivat vaikuttaneet koronapandemiaan liittyvät tehtävät, asiamäärien lisääntyminen jo ennen koronapandemiaa, hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyminen ja uusi sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaki. Aluehallintovirasto oli ryhtynyt toimenpiteisiin lisäresurssien saamiseksi asiamäärien lisääntyessä ja asioiden ruuhkautuessa ja ottanut resurssitarpeista useaan otteeseen yhteyttä valtiovarainministeriöön. Aluehallintovirasto oli saanut lisäresursseja, mutta niiden määräaikaisuus on aiheuttanut ongelmia.
Apulaisoikeuskanslerin mukaan kantelujen käsittelyn toimintatapojen ja työnkulun kehittämiseen olisi tullut ryhtyä viivytyksettä kantelujen ruuhkautumisen alkaessa jo ennen koronapandemiaa. Kehittämistoimiin oli ryhdytty merkittävästi vasta vuoden 2023 aikana. Kantelujen käsittelyn toimintatapoja olisi voitu sujuvoittaa ja kehittää aluehallintoviraston omin toimin, mutta myös ohjaavien ministeriöiden olisi tullut kiinnittää asiaan huomiota aiemmin. Ohjaavien ministeriöiden ja aluehallintoviraston seuranta- ja kehittämiskokoukset oli aloitettu vasta vuonna 2022.
Sosiaalihuollon asiakaslain kantelua ja muistutusta koskevien säännösten tavoitteena on vahvistaa muistutusten ensisijaisuutta suhteessa kanteluihin. Säännösten mukaista kantelun muistutukseksi siirtämistä käytettiin Etelä-Suomen aluehallintovirastossa vähemmän kuin muissa aluehallintovirastoissa. Selvitysten mukaan muistutussiirrot lisääntyivät vasta loppuvuodesta 2022. Muistutukseksi siirtämisen lisääminen olisi ollut aluehallintoviraston käytettävissä asiamäärien lisääntyessä ja asioiden ruuhkautuessa. Sosiaali- ja terveysministeriö oli ohjannut aluehallintovirastoja ja Valviraa luomaan valvontaviranomaisten yhteiset alkuarviointikriteerit sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluasioihin vuoden 2023 aikana. Päätöksen mukaan yhteisten alkuarviointikriteerien luominen ja käyttöönotto olisi ollut suotavaa jo aiemmin.
Aluehallintoviraston tammikuussa 2025 antaman selvityksen mukaan resurssilisäysten ja kehittämistoimien johdosta vireillä olevien kantelujen kertyminen oli pysähtynyt sekä vireillä olevien kanteluiden määrä oli vähentynyt merkittävästi. Apulaisoikeuskanslerin huomiota kiinnitti kuitenkin runsaat sata yli 18 kuukautta vireillä ollutta sosiaali- ja terveydenhuollon kantelua. Apulaisoikeuskanslerin mukaan toiminnan tehostamistoimia olisi aiheellista suunnata myös näihin pitkään vireillä olleisiin kanteluihin.
Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan sekä onnistuneella omavalvonnalla että viranomaisvalvonnan kohdentamisella voidaan viranomaisvalvonnassa vähentää kanteluihin liittyvää painetta. Apulaisoikeuskanslerin mielestä tämä tavoite ei näytä toteutuvan kovin ripeästi. Aluehallintoviraston selvityksen mukaan erityisesti syksystä 2023 alkaen sosiaali- ja terveydenhuollon kantelut ovat lisääntyneet huomattavasti aina alkuvuoteen 2025 saakka. Vuonna 2024 sosiaalihuollon kantelut lisääntyivät vuoteen 2023 verrattuna noin 30 prosenttia ja terveydenhuollon kantelut noin 12,4 prosenttia. Hyvinvointialueiden vaikea tilanne sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä saattaa jatkossakin lisätä kantelujen määrää.
Ministeriöiden selvityksissä on viitattu aluehallintovirastojen määrärahatilanteen kiristymiseen ja määrärahatilanteeseen vaikuttavat myös hallituksen säästöpäätökset. Aluehallintoviraston mukaan vuonna 2025 kanteluiden käsittelyyn osallistuvan henkilöstön määrä on vähäinen. Viraston mukaan kanteluiden määrää ei mahdollisesti saada enää vuoden 2025 aikana vähennettyä nykyisestä. Tähän vaikuttaa vielä jäljellä oleva vanha ruuhka ja vireille tulevien kanteluiden määrä, sillä vireille tulevien kanteluiden määrä voi jopa jonkin verran nousta. Apulaisoikeuskansleri piti näitä arvioita hyvin huolestuttavina. Hänen näkemyksensä mukaan tilanteen parantuminen ja hyvän tilanteen vakiinnuttaminen pitkällä aikavälillä edellyttää tehtävien vaatimaa pysyvämpää resursointia tai ainakin ennakoitavissa olevia ja hallittuja sitä koskevia muutoksia
Aluehallintovirastoja koskee valmisteilla oleva valtion aluehallinnon uudistus, jossa luodaan uusi Lupa- ja valvontavirasto. Organisaatiomuutokseen valmistautuminen ja sen toimeenpano voi vaikeuttaa ja hidastaa viraston perustoimintaa ja asioiden käsittelyä. Tämänkin vuoksi kanteluasioiden ruuhkautuminen tulisi saada purettua ennen organisaatiomuutosta ja siirtymävaihetta uuteen virastoon. Myös aluehallintovirastojen kanteluprosessin ja kantelujen käsittelytapojen yhtenäistämistä tulisi jatkaa ennen siirtymistä uuteen virastoon. Tästä kehittämisestä saadut kokemukset myös edesauttavat uuden viraston toiminnan suunnittelua.
Apulaisoikeuskansleri saattoi esittämänsä näkemykset Etelä-Suomen aluehallintoviraston, sosiaali- ja terveysministeriön ja valtiovarainministeriön tietoon huomioon otettavaksi aluehallintoviraston toiminnassa sekä sitä ohjatessa ja kehitettäessä.